Wednesday, July 9, 2014

Prvi subotički avion




Do fotografije, te svih relevantnih podataka vezanih uz nju, došli smo ljubaznošću
Vitomira Vite Tešanovića, velikog entuzijasta i poklonika djela Ivana
Sarića. Široj javnosti vjerojatno je krajnje nepoznat podatak da se
upravo sljedeće 2010. godine navršava točno 100 godina od prvog, i na ovim prostorima antologijskog,
Sarićevog leta, a fotos pred vama je zabilježio trenutak polijetanja na
gradskom hipodromu u Subotici negdje u jesen 1910. godine. Za to vrijeme i tehničku znanost, taj
zrakoplov nazvan »Sarić 1«, kojeg je subotički pionir letenja sam načinio
i njime poletio, jedinstven je podvig u povijesti ovoga grada i posve neusporediv
s bilo kojim drugim dostignućima sve do današnjeg dana. Zrakoplov »Sarić 1«, bio je drvene
konstrukcije i nastao je prema Sarićevom projektu, urađenom nakon njegova povratka s jednog
aeromitinga u Parizu 1909. godine, gdje je vidio zrakoplov Loisa Bleirota, čovjeka koji je preletio Engleski kanal (La Manche) od Calaisa do Dovera za 37 minuta. Na istom mitingu Sarić je napravio nekoliko fotografija izloženih zrakoplova i po povratku u Suboticu odmah načinio prve skice
svog budućeg modela. Samo godinu dana kasnije i kontinuiranog rada s dva pomoćnika stolara, uz veliku
asistenciju i supruge Irene, nastao je njegov prvi zrakoplov. Dijelovi su rađeni od jasenovog drveta, klavirskih žica, platna, dok su kotači uzeti od jednog bicikla. Motor mu je Delphos poslao iz Njemačke, u pitanju je bio trocilindrični stroj V tipa Anzani konstrukcije, jačine 24 konjske snage, elise je, po ugledu na iste iz toga doba, Sarić osobno napravio i na njima je pisalo njegovo ime. Cijeli zrakoplov, inače monoplan sa zakrilcima (jedinstvenim u to vrijeme), težio je oko 360 kg, a kako je Ivan Sarić bio niži rastom i u njemu je sjedio na vrtnoj stolici odsječenih nogu, jer je nemajući dovoljno sredstava koristio sve što se moglo iskoristiti.Prije svoga prvoga leta u jesen 1910. godine, pokušavao je nekoliko puta
neuspješno izvesti let, ali ga je, primjerice, prvi put »nabio na nos«, a drugi put se zakačio za drvo, no
sve su to bile pionirske pogreške čovjeka i vizionara koji nije imao niti jednu minutu stručnih instrukcija
glede aviomehanike i pilotiranja, već je sve sam radio vođen svojom genijalnošću.
Prvi uspješan let, o kojemu i svjedoči ova fotografija, izveden je u jesen
1910. godine kada je Sarić poletio s hipodroma i 3 kilometra na visini od 20 metara letio iznad Subotice. Tom povijesnom, pionirskom događaju zrakoplovstva na tadašnjim prostorima Austro-Ugarske Monarhije u
čijem se sastavu nalazila Subotica, nazočilo je 7000 gledatelja.Iznimno je važno napomenuti kako
su sva konstruktorska rješenja plod Sarićeve kreativnosti, počevši od već spomenutih zakrilaca, oblika repa,
oblika vertikalnog i horizontalnog stabilizatora, trupa i spajanja drvenih dijelova trupa, ogibljenja stajnog
trapa i ostalih drugih dijelova zrakoplova koji su sve njegova originalna rješenja.
Kako je u pitanju bio lagani zrakoplov nije mu trebalo mnogo zaleta za polijetanje, niti za slijetanje, pa je
unatoč lošem vremenu tog listopada 1910. godine uspio obaviti svoj prvi uspješni let. Nakon ovog antologijskog pothvata, o kojemu je ostala zabilježena i ova povijesna fotografija
pred nama, Sarić je radio na modelu »Sarić 2«, ali je u pitanju bilo samo prepravljanje i dopunjavanje
originalnog modela. Tijekom Prvog svjetskog rata, Sarić je iz mjere predostrožnosti
uništio (zapalio) svoj tadašnji zrakoplov, ali je zato sačuvao
njegove metalne dijelove od kojih je poslije načinio repliku svoga prvoga zrakoplova koja se danas nalazi u
muzeju u Beogradu. Na koncu, iznimno je važno napomenuti i istaknuti kako je ovaj Sarićev zrakoplov bio
u klasi svih tadašnjih zrakoplova, a njegov let je načinjen samo sedam godina nakon povijesnog leta braće
Wright 1903. godine. U vrijeme svoga prvoga leta i nastanka ove fotografije Ivan Sarić je imao 34 godine, a zanimljivo je kako je svoju ljubav prema brzini njegovao sve do same smrti 1966. godine,
jer je u 90. godini života sudjelovao na Sutjeska rallyju i zauzeo mjesto među trideset prvoplasiranih.



No comments:

Post a Comment