Eiffelov toranj
Bilo
je proljeće 1989. godine kada je autor ovih redova, prilikom posjeta
Parizu, obišao i popeo se na Eiffelov toranj, najpoznatiju i
najprepoznatljiviju građevinu glavnog grada Francuske. Studentsko
doba i oskudan džeparac, uz kontinuirano preraspodjeljivanje
raspoloživih financijskih potencijala, uvjetovali su odlukom
pješačenja do posljednje dopuštene razine umjesto
izdvajanja novca za lift. Iz današnje perspektive »mladost –
ludost«, a tada dobar tjelesni trening u trajanju od solidnih 45
minuta uspinjanja po 1665 stuba
i visine s koje se pruža fantastičan pogled na cijeli krajolik
»grada svjetlosti«, uz uštedu novca kasnije iskorištenog za
dodatni obrok izgladnjelog »turista-penjača«.
Fotografija
pred vama nastala je zahvaljujući ljubaznosti jednog turista koji me
je uslikao nakon mog »uspinjačkog pothvata«, a njezina
zanimljivost krije se u činjenici kako sam se na najpoznatiji
svjetski toranj uspeo upravo tijekom proslave 100. godišnjice
njegova podizanja.
GENIJALNI INŽENJER
Zahvaljujući
genijalnoj inovativnosti inženjera Alexandra Gustava Eiffela
za potrebe Svjetske izložbe (1889.),
upriličene u povodu obilježavanja 100. godišnjice Francuske
revolucije, nakon dvije godine, dva mjeseca i pet dana izgradnje
(1887.-1889.) podignut je toranj koji je ponio ime svoga
konstruktora. Nalazi se na Marsovim poljima, izvorno je bio visok 300
metara, ali su ga televizijske antene povisile za još 24 m i
svojevremeno je cijelih 40
godina (do 1930. godine) predstavljao najvišu građevinu na svijetu.
Tijekom njegove gradnje utrošeno je 7300 tona (cjelokupna
konstrukcija teži više od 10.000 tona) željeza izlivenog
u 18.038 dijelova pričvršćenih s 2.500.000 zakovica, a na koncu je
za premazivanje cijele konstrukcije utrošeno 60 tona boje. Prvi
»kat« je dovršen 1. travnja 1888. godine, druga etaža 14.
kolovoza iste godine, da bi cijela građevina bila dovršena 31.
ožujka 1889. godine i svečano otvorena za javnost 6. svibnja
iste godine. U radu je
sudjelovalo 50 inženjera i dizajnera, te 150 radnika u tvornici gdje
su izrađivani dijelovi
i 150-300 radnika na samom gradilištu tornja. Zahvaljujući mjerama
opreza samo je jedan radnik poginuo tijekom njegove izgradnje.
Danas,
122 godine kasnije, Eiffelov toranj je i dalje glavni turistički
»biser« Pariza, s gotovo 7 milijuna posjetitelja godišnje. Za
potrebe njegova održavanja svakih 7 godina ponovno se
premazuje s 50 tona boje i
trenutačno je oličen u smeđu boju. Zanimljivo je kako
visina ove specifične građevine varira do 15 cm u odnosu na vanjske
temperature zbog prirodnih svojstava materijala od kojih je
napravljena, dok njezin vrh oscilira svega 12 cm i
pri udarima najjačeg vjetra.
PARIZ
Svojevremeno su mnogi Parižani
smatrali kako je toranj ruglo i da predstavlja
građevinu koja narušava ljepotu njihova grada. Trebale su
godine da ga Parižani zavole i shvate kako
zahvaljujući genijalnosti njegova tvorca imaju jedno od »čuda
novoga svijeta« i nezaobilazan detalj po kojem je »grad svjetlosti«
prepoznatljiv diljem ovog našeg planeta. Naravno, ima još
puno drugih pariških atrakcija koje vrijedi vidjeti, poput
Trijumfalne kapije, Louvrea, dvorca u Versaillesu, crkve Notre Dame,
Montmartrea, Pigalla, Latinskog kvarta,
zbog kojih je ovaj grad na obalama rijeke Seine stoljećima
prepoznatljiv. Bude li vas put ikada vodio u smjeru
glavnog grada Francuske, a imate nekoliko slobodnih sati »viška«,
osim navedenih prijedloga, ipak nezaobilazno
posjetite ovo željezno
umjetničko djelo građevine i uživajte u pogledu koji ćete pamtiti
cijeloga života. Ne preporučujem pješački uspon, ako se baš ne
mora...
Bilo je to prije četvrt vijeka
No comments:
Post a Comment