Početak
željezničkog prometa u Subotici
Živimo u
21. stoljeću, vremenu kada gotovo svaka obitelj ima automobil, a
mnogi čak dva ili više, i na ovim našim prostorima željeznica sve
više gubi korak. Istina, ima tu i drugih razloga - poput dotrajalih
vlakova, loše i spore pruge, proređenih polazaka i čestih
kašnjenja, ali generalno gledano, barem kod nas, ljudi se sve manje
koriste željeznicom.
A nekada su
jednostavno vapili za njenom izgradnjom i potrebom bržeg
povezivanja sa svijetom.
PRUGA
SEGEDIN-SUBOTICA – kupina dalekovidih
građana Subotice, predvođena Ferencom
Zomborcsevicsem i njegovim prijateljima
(János Mukics, Bodog Czorda, Imre Magyar i
dr.), podnijela je 7. lipnja 1855. godine Gradskom vijeću iscrpno
izvješće o potrebi izgradnje željezničke pruge Segedin-Subotica,
argumentirajući sve nepobitnim činjenicama u prilog ostvarenju
pružnog povezivanja sa susjednim gradom. Podastrti su vjerodostojni
podaci o naglom industrijskom razvoju koji je uvjetovao povećanje
trgovine, a uzimajući u obzir kako su seoske sredine u okolici grada
ostvarivale bogate prinose žitarica (Miljkut – 93.014 tona, Bajmok
– 82.047, Pačir – 46.130, Čantavir – 39.134, Stara Moravica
– 37.340) i preskupo plaćale njihov odvoz, bilo je logično u
cilju osiguranja kvalitetnijeg i jeftinijeg prijevoza pristupiti
zamišljenoj ideji izgradnje buduće pruge i jednostavnijeg izvoza u
druge dijelove tadašnje Ugarske.
Također,
dodatno su iskazani i podaci o izvozu, primjerice, 1200 tona sirove
kože, a uvozu 4100 tona željeza, 500 tona štavljene kože, 8000
tona kamenog ugljena, 20.000 tona vapna i dr. Dalje, ukazana je i
potreba pružnog povezivanja s obližnjim jezerom Palić, omiljenim
gradskim kupalištem. Gradsko je vijeće usvojilo izvješće i
pristupilo potrebnim radnjama za početak realizacije izgradnje
buduće pruge, pa je već uskoro dobivena i ministarska dozvola za
početak pripremnih radova za izgradnju pruge, koje je potom
pregledala i odobrila tvrtka »General – Directio« iz Beča.
Tadašnja, kako bi se današnjim poslovnim žargonom kazalo,
predračunska vrijednost cijelog projekta iznosila je 2.185.500
forinti i postupno se u idućem razdoblju pristupilo eksproprijaciji
zemljišta preko kojeg je trebala prolaziti zamišljena trasa pruge,
te aktivnosti zamjene toga zemljišta za zemljište u gradu.
U
SREDIŠTU PROMETA – Petnaest godina od
pokretanja pitanja o potrebi izgradnje željezničke pruge koja bi
uključivala i Suboticu, 1869. godine otvorena je pruga
Segedin-Subotica, a potom i Subotica-Zemun, a pružnim povezivanjem
željezničke veze Alfold-Rijeka i Budimpešta-Zemun Subotica je bila
svrstana u samo središte tadašnjeg srednjoeuropskog željezničkog
prometa. Izgrađen je i prvi željeznički kolodvor, što je
uvjetovalo i pomicanje tadašnjeg centra grada u njegovu bližu
okolicu.
Ovim, za
povijest Subotice značajnim događanjem započinje njezina moderna
prometna era, koja je u velikoj mjeri obilježila daljnje razvijanje
samoga grada u gospodarskom i infrastrukturnom širenju. Samo
nekoliko godina kasnije, 1873. godine izgrađeno je još 90
kilometara pruge, dok je tijekom osamdesetih godina 19. stoljeća
postojala pruga u dužini od preko 400 kilometara i do današnjih
dana se sve više proširivala, ali i smanjivala ukidanjem pojedinih
nerentabilnih pravaca.
Fotografije
pred vama prikazuju subotički željeznički kolodvor s početka 20.
stoljeća, kada je već željeznički promet uzeo velikog maha,
povezujući Suboticu s »cijelim svijetom«. Tko zna, ukoliko »brze
pruge« jednoga dana stignu i do nas, i bude otvaranja »novih i
modernijih pruga«, možda ponovno željeznica povrati izgubljeni
primat koji je imala u proteklim stoljećima u ovim našim krajevima.
No comments:
Post a Comment