Subotički
tramvaj
Drugoga
travnja 1974. godine u 17 sati i 40 minuta posljednji put je
zazvonila sirena subotičkog tramvaja i omiljeno prijevozno sredstvo
svih građana najvećeg grada na Sjeveru Bačke je zauvijek
zaustavljeno u povijesti sjećanja svih onih koji su se njime vozili.
A subotički tramvaj, od svoje prve vožnje 7. rujna 1897. godine,
vozio je neprekidno 76 godina, 9 mjeseci i 9 dana. Na fotografiji
koju ekskluzivno objavljujemo (izvor subotički arhiv), a koja se
gotovo idealno uklapa u ovaj jesenji štimung, vidimo subotički
tramvaj u palićkoj izmaglici na vožnji koja je možda naviještala
njegov skori kraj.
KAKO JE
SUBOTICA DOBILA TRAMVAJ – Kao jedan od
najvećih gradova u ovom dijelu tadašnje Ugarske, Subotica je koncem
19. stoljeća počela ispunjavati sve uvjete za uvođenje redovitog
gradskog prijevoza koji bi spajao grad i obližnje jezero Palić.
Postojala je tzv. Segedinska pruga, ali ona na ovako kratkoj liniji
nije mogla biti komercijalna, pa se počelo razmišljati o boljem
rješenju. A u to vrijeme (i svako drugo vrijeme, op.a) tramvaj je
bio najbolja solucija i gradska gospoda su zatražila od Budimpešte
dozvolu za gradnju pruge. Dozvola je odobrena 13. travnja 1893.
godine, a već 9. svibnja je osnovano Dioničarsko društvo za
izgradnju pruge električnog tramvaja na čijem čelu su se nalazili
tadašnji subotički uglednici Janos Babula,
Lajos Vermes i Đorđe Popović. Zbog
financijskih problema, godine uslijedio je prijenos koncesionarskih
prava na tvrtku »Lindheim i drugovi« da bi 20. lipnja 1895. godine
i konačno bio potpisan ugovor o izgradnji električne centrale (bez
koje koncesionari i nisu željeli započeti posao op.a ) i
električnog tramvaja u Subotici. Ugovor o koncesiji je važio na 60
godina, uz klauzulu kako ga grad može otkupiti nakon 35 godina.
PRVA
VOŽNJA – Subotički tramvaj je pokretala
elektrovučna ispravljačka podstanica s 3 agregata i motor
generatorima kapaciteta 1200 A pri naponu od 800 V jednosmjerne
struje. Nakon završetka svih radova, tijekom kojih je utemeljena i
nova vlasnička tvrtka D.D »Subotički električni tramvaj i
osvjetljenje« ( prijenos vlasništva između braće Lindheim,
Willhelm namjesto Ernesta), upriličena je i prva probna vožnja već
spomenutog 7. rujna 1897. godine u smjeru Palića, na kojemu je potom
uslijedio i veliki banket za 250 osoba.
VOZNI RED
I TARIFE – Tramvaj je svakodnevno
prometovao od 6 sati izjutra do 22 sata navečer, gradska linija
Somborska kapija – Željeznički kolodvor imala je polazak na
svakih 8 minuta, dok je tramvaj za Palić polazio na svakih pola
sata. Cijena gradske karte je varirala od 4 – 15 krajcara, dok je
povratna vozna karta od Somborske kapije do Palića iznosila 25
krajcara. Cjelogodišnja pretplatna karta iznosila je 50 forinti, dok
se sezonska karta (do konca rujna) mogla kupiti za 7,5 forinti.
Zanimljivo je kako je već prvoga dana vožnje ostvaren prihod veći
od 300 forinti.
POVIJEST
– Danas, kada je već 35 godina prošlo od
posljednje vožnje subotičkog tramvaja, lijepo je sjetiti se
prometnog sredstva koje su svi voljeli i za kojim još uvijek mnogo
žale. U vrijeme posljednjih godina 19. stoljeća Subotica je imala
svoj tramvaj i ponosila se njime, a imala ga je samo tri godine
poslije Beograda (1894.) i mnogo prije Szegeda (1906.), dok su prije
nje u Ugarskoj tramvaj imali samo još Budimpešta, Bratislava,
Miskolc i Szombathely. Mnogo od ovih gradova ga imaju i danas, a mi
Subotičani imamo priliku voziti se tramvajem samo kada odemo u
sredine koje su dugoročnim razmišljanjem svojih gradskih vlasti
uvidjele prednosti, istina mnogo sporijeg, ali daleko dostižnog
gradskog šinskog prijevoza.
oza.
No comments:
Post a Comment